ده دلیل محبوبیت اینستاگرام

از روز اولی که دوربین‌های جلویی (دوربین سلفی ) برای گوشی‌های هوشمند توسط شرکت های سازنده در نظر گرفته شدند، کسی به اهمیت آنها در آینده و نقش مهم و آنها در ابزارهای بزرگی مانند اینستاگرام فکر نمی‌کرد. اما به مرور زمان و در سال ۲۰۱۰ شاهد ظهور یک برنامه یا شبکه اجتماعی بودیم که دنیای ارتباطات را تحت تأثیر قرار داد و نقش این دوربین‌ها را نسبت به قبل پررنگ‌تر کرد. این اهمیت به جایی رسیده است که در نقاط مختلف شهر شاهد افرادی هستیم که به گرفتن سلفی با رویدادها و وقایع مختلف هستند. به همین دلیل، اهمیت اینستاگرام به حدی افزایش یافته است که زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و نمی‌توان از نقش غیرقابل انکار آن در تغییر رویه افراد مختلف چشم‌پوشی کرد.
اما در کنار این موضوع، شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف با پشتوانه افراد حاضر در این شبکه اجتماعی، اقدام به راه اندازی کمپین‌های مختلفی کرده‌اند و بسیاری از مشتریان خود را از دنیای اینستاگرام جذب می‌کنند.

چرا اینستاگرام تا این اندازه موفق بوده؟ اگر شما هم جزو استفاده کنندگان شبکه اینستاگرام هستید، شاید دانستن این که چرا جذب این مربعهای دلپذیر شده اید، برایتان جالب باشد. در گزارشهای مختلفی که درباره راز و رمز محبوبیت اینستاگرام آمده، دلایل تقریبا مشترکی ذکر شده که در ادامه، به مهمترین این دلایل اشاره می‌کنیم؛

۱. تریبونی برای همه

این شبکه اجتماعی با وجود قابلیتهایی مانند انواع فیلترها، امکانات تغییر عکس و تنظیمات شخصی کردن صفحه، از سادگی زیادی برخوردار است و افرادی که چندان با تکنولوژی روز نیز ارتباط و آشنایی نداشته باشند، به راحتی میتوانند از اینستاگرام استفاده کنند. این ویژگیها سبب شده افرادی با سنین مختلف عضو شبکه اینستاگرام شده و عکسهایشان را به سادگی با دیگران به اشتراک بگذارند، حتی کسانی که مایل به فعالیت اجتماعی زیادی نیستند و به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند بیشتر وقتشان را در فضای خانه بگذرانند هم حضور در این شبکه و اطلاع پیدا کردن از محیط اطرافشان از طریق اینستاگرام را فرصت مناسبی می‌دانند.

۲. زبان بین‌المللی

بسیاری از طرفداران اینستاگرام یکی از مهمترین دلایلی که به این شبکه بیش از سایر فضاهای مشابه علاقه نشان می‌دهند را عکس‌محور بودن آن دانسته اند. به گفته آنها، چرا وقتی می‌توان تنها با یک عکس، بسیاری از حرفها را به مخاطب منتقل کرد، باید متنهای طولانی را بخوانیم؟ این کار ساده تر، جذابتر، گویاتر و حتی قانع کننده تر از توضیح دادن از طریق کلمات است. ضمن این که اشتراک عکس، نیازی به ترجمه ندارد و افرادی از کشورها و زبانهای مختلف میتوانند صرفا از طریق عکسهایشان با یکدیگر در ارتباط باشند.

۳. بیانگر شخصیت و هویت

عکسها به خوبی بیانگر این هستند که شما که هستید، چه طرز فکری دارید، در چه شرایطی زندگی می‌کنید و خواسته ها و سبک زندگی شما چگونه است. عکسها بیشتر از نوشته ها، هویت افراد را فاش می‌کنند و قابلیت کمتری برای پنهان کردن در خود دارند. این شاید یکی از دلایل مهمی باشد که در ارتباط گرفتن اشخاص همفکر با همدیگر تاثیرگذار است و سبب شده از اینستاگرام به عنوان راهی برای شناخت دیگران استفاده کنند، کاری که شاید به سختی بتوان از طریق خواندن متن آن را انجام داد.

۴. قابلیت تجاری

اینطور که ابداع کنندگان اینستاگرام گفته اند، آنها این شبکه اجتماعی را برای ارتباط گرفتن مردم با یکدیگر و نشان دادن دنیای پیرامونشان پایه گذاری کرده اند، اما خواسته یا ناخواسته، این فضای مجازی، قابلیت تجاری نیز پیدا کرده و برای برخی شرکتهای بزرگ یا کسب و کارهای خانگی، منافعی به همراه داشته است. صاحبان مشاغل مختلف با ایجاد صفحه در اینستاگرام و ارائه محصولاتشان همراه با عکس یا ویدئو، امکان خوبی برای معرفی و پیدا کردن دایره ای از مشتریان دائمی پیدا کرده اند در حالی که این روش تبلیغ برایشان مالیات و هزینه نیز به همراه ندارد.

۵. اطلاع رسانی فوری

در اینستاگرام، کاربران می‌توانند از زندگی روزمره خود، وقایع و هر چیزی را که دوست دارند عکس گرفته و نهایتاً آن را با کسانی که دوست دارند به اشتراک بگذارند. از آنجا که این به ‌اشتراک گذاری از طریق تلفن همراه و تبلت به سادگی صورت می‌گیرد و افراد در بیشتر طول روز تلفن همراهشان را با خود دارند، می‌توانند در هر جایی که باشند، با دیدن واقعه ای مهم، دیگران را در جریان آن اتفاق قرار دهند. اگرچه از طریق فضاهایی مانند توییتر هم میتوان این اطلاع رسانی را انجام داد، اما اینستاگرام با انتشار عکس، قابلیت بیشتری برای تاثیرگذاری بر مخاطب و نشان دادن اهمیت و ابعاد وقایع دارد.

۶. کلاسیک و مدرن

یک ویژگی متمایز اینستاگرام، قرار گرفتن عکسها به فرم مربع شبیه به عکس دوربین‌های اینستماتیک کداک یا پولاروید است. در این حالت، این شبکه به اشتراک گذاری عکس، هم احساسی نوستالژیک به کاربر منتقل می‌کند و هم با انواع قابلیت‌هایی که در اختیار او می‌گذارد، سبب می‌شود عکسها از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. این ویژگیها، هم برای کسانی که مخاطبان عادی عکس و عکاسی هستند از جذابیت برخوردار است و هم برای عکاسان حرفه ای که می‌خواهند به جای نمایشگاه عکس، از طریق تلفن همراه با مخاطبانشان ارتباط داشته باشند.

۷. تغییر سبک زندگی

افزایش کیفیت زندگی یکی از مهمترین نتایجی است که کاربران اینستاگرام بعد از استفاده از این شبکه به آن اشاره می‌کنند. بصری بودن اطلاعات مبادله شده در این شبکه باعث می‌شود افراد، با دقت بیشتری به جزییاتی که در اطرافشان وجود دارد نگاه کنند و برای داشتن زندگی با کیفیت بهتری نسبت به آنچه قبل از آن داشتند، تلاش کنند. این تلاش‌ها اگرچه ممکن است با مصرف گرایی همراه شود اما برای عده بسیاری با ابتکار، خلاقیت و تنوع بخشی با راهکارهای ساده همراه بوده است.

۸. کاهش فاصله اجتماعی

یکی از مواردی که در اغلب شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام وجود دارد، قابلیت ارتباط گرفتن مردم با افراد سرشناس در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و … است. چهره های دانشگاهی یا بازیگران و خواننده ها و ورزشکاران سرشناس، با حضور در این شبکه اجتماعی و به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و آخرین فعالیتهایشان، به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند و انتقادها و پیشنهادهای آنها را سریعا دریافت می‌کنند. این قابلیت که مزیتی دوسویه است، تا کنون پای چهره های سرشناس زیادی را به اینستاگرام باز کرده است؛ هرچند در برخی موارد، هجمه هایی که علیه آنها در صفحه شخصی شان صورت گرفته سبب شده عطای داشتن آن را به لقایش ببخشند.

۹. تحرک اجتماعی

یکی از مهمترین اتفاقاتی که شبکه های اجتماعی به همراه داشته، تحرک اجتماعی و بیرون آوردن اجتماع از فضای رکود و رخوت است. یکی از تازه ترین نمونه های این اتفاق را همین چند روز پیش در جریان برخورد یک مجری تلویزیونی با میهمان برنامه دیدیم. مخاطبان شبکه های اجتماعی که از رفتار مجری با میهمان برنامه آزرده و عصبانی شده بودند، بلافاصله در توییتر، فیس بوک و … شروع به تحلیل ماجرا کردند. کاربران اینستاگرام نیز با انتشار بخش‌هایی از فیلم این اتفاق و به اشتراک گذاشتن کاریکاتورها و عکس‌هایی با محوریت این برنامه، انتقاد خودشان را نسبت به آنچه شاهد بودند به تصویر کشیدند.

۱۰. فیلترینگ

و در کنار تمام این مزایا، شاید بتوان یکی از دلایل مهم استقبال کاربرانی از کشورهایی مانند ایران که قوانین فیلترینگ بر آنها حاکم است را فیلتر نبودن شبکه اجتماعی اینستاگرام دانست. در شرایطی که سایر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به فیلترشکن نیاز دارند، اینستاگرام را میتوان بدون فیلترشکن استفاده کرد و علاوه بر نیاز نداشتن به برنامه هایی برای عبور از فیلترینگ، احساس ناخوشایند انجام کاری غیرقانونی نیز به مخاطب دست نمی‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *